Thursday, November 09, 2006

Tahukah anda..


Tahukah Anda...

1. Tahukah Anda dalam bahasa Inggeris dan Italy,jurugambar dikenali sebagai paparazi. Perkataanitu dipercayai diambil dari watak paparazzo dalamfilem La Dolce Vita yang diterbitkan oleh FedericoFellini pada tahun 1960. Dalam bahasa Melayupula, ayah kepada seorang budak yang bernamaRazzi juga boleh dikenali dengan nama papaRazzi.
2. Tahukah Anda bendera negara Denmark telahdicipta 700 tahun lampau, menjadikan bendera paling lama digunakan di dunia lebih lama daripada penggunaan susu cap bendera.
4. Tahukah Anda Persatuan Cintai Hidupan Liardiasaskan oleh Richard Martin dari Ireland padatahun 1824. Lagu Bola Sepak Dunia 1998 yangditujukan khas buat pemain, peminat sertapersatuan2 bolasepak amnya pula dinyanyikanoleh Ricky Martin.
5. Tahukah Anda hanya enam bahasa digunakanoleh Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB)iaitu bahasa Inggeris, perancis, Arab, Cina, Rusiadan Sepanyol. ianya akan bertambah me njaditujuh bahasa jika ada perwakilan yangmenggunakan bahasa pasar atau bahasa kesat.(bahasa yang ke tujuh hanya biasa digunakanroom dot dot dot)
6. Tahukah Anda kedua belah kaki kita tidak samabesar kerana sebelah adalah kaki kanan dansebelah lagi adalah kaki kiri. Namanya saja sudahtidak sama jadi tentunya besarnya juga tidaksama.
7. Tahukah Anda magnet ialah sejenis logam yangjuga digelar besi berani. Sebagaimana namanyamagnet ialah besi yang berani menarik butir-butirbesi lain kearahnya. Bagaimanapun orang yangdiupah untuk menarik kereta bukanlah magnet.
8. Tahukah Anda cicak memutuskan ekornyaapabila diganggu. Apabila cicak menyedari yangdia diekori oleh sesuatu, ia akan memutuskanekornya supaya benda itu tidak mengekorinya lagiatas alasan tanpa ekor sudah tentu ia tidak akandiekori lagi.
9. Tahukah Anda burung dapat pulang kesarangnya walaupun telah keluar kadangkalahingga beribu kilometer daripa da sarangnya tanpasesat atau silap walaupun tanpa bantuan kompas.Ini kerana setiap sarang burung mempunyaialamatnya yang tersendiri sebenarnya.
10. Tahukah Anda bunyi perkataan lempeng dantempeleng adalah hampir sama walaupun iaberbeza dari segi rupa bentuknya. Tapi,walaubagaimanapun orang yang kena tempelengmasih boleh memakan lempeng apabila dia berasalapar.
11. Tahukah Anda gunung berapi yang berusia tigaratus tahun disahkan masih aktif untuk meletup.Tapi mengikut kajian ahli gunung, api elektrik dirumah kita tidak akan aktif jika tidak membayarbilnya selama tiga bulan.
12. Tahukah Anda orang yang tidak pernah kisahlangsung tentang wang ringgit, pangkat,kedudukan dan harta dunia ialah Orang Utan.
13. Tahukah Anda antara kereta kebal dan tokguru ilmu kebal, ahlak kereta kebal adalah lebihbaik kerana kereta kebal walaupun ia kebal tapitak pernah membanggakan diri dan riak akankekebalannya.
14. T ahukah Anda ahli sains seluruh duniabersepakat jika nasi ayam dimakan sewaktu lapar,perut kita akan mengalami satu tindakbalas yangberupa kekenyangan. Nasi ayam juga bolehdigunakan sebagai ubat untuk menggembirakanhati kita bila nasi ayam yang dimakan itu dibelanjaoleh kawan kita.
15. Tahukah Anda....... tahukah anda..........tahukah anda.......... walaupun hidup beribu tahunkalau tak sembahyang tak ada gunanya.

1 comment:

Anonymous said...

SOLAT..SOLAT..SOLAT..